Noodnummer 100/112

NoodoproepenNoodnummer

In elk land van de Europese Unie kun je het noodnummer 112 gratis bellen met een vaste of mobiele telefoon. Je kunt ermee terecht voor dringende medische hulpverlening, tussenkomst van de brandweer of politiehulp. De oproep komt terecht bij een operator van het Hulpcentrum 100/112 van de provincie waar je je bevindt. Deze operatoren zijn ook bereikbaar via het nummer 100, het traditionele noodnummer voor brandweertussenkomst en dringende medische hulpverlening.

 

Oproepen naar het nummer 112 voor politiehulp worden in België door de operator doorgeschakeld naar het Communicatie- en Informatiecentrum van de geïntegreerde politie (CIC 101). Het noodnummer 101 is het meest rechtstreekse kanaal voor wie politionele hulp nodig heeft, wat betekent dat het noodnummer voorlopig nog niet weggecijferd kan worden.

 

Project 112

De Hulpcentra 100/112 verhuizen één voor één naar dezelfde locatie als de politionele meldkamers (de CIC 101 of Centra voor Informatie en Communicatie van de geïntegreerde politie) en schakelen hierbij over naar de CAD-technologie van nv ASTRID (Computer Aided Dispatching). Hierdoor kunnen ze gemakkelijker informatie uitwisselen en wordt de onderlinge samenwerking bevorderd.
Tegelijk worden de communicatiemiddelen gemoderniseerd.

Aanvankelijk was het vanuit een Hulpcentrum 100/112 enkel mogelijk om medische middelen uit te sturen. Het uitsturen van de brandweer gebeurde na alarmering van een plaatselijke kazerne door de operatoren. Het project 112 voorziet een nieuwe brandweer-en medische dispatching voor de Hulpcentra 100/112 die geïntegreerd kan worden bij de volgende migraties. De demo-opstelling van deze nieuwe dispatching bevindt zich in het Hulpcentrum 100/112 Oost-Vlaanderen en wordt nu voorgesteld aan alle betrokkenen in het project.

 

Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat je oproep op een doeltreffende manier wordt behandeld?

De operatoren van de Hulpcentra 100/112 ontvangen noodoproepen, stellen gerichte vragen en zorgen voor het alarmeren en uitsturen van de bevoegde hulpdiensten.

Ondanks de eventueel stressvolle situatie waarin je je bevindt, dien je zo snel en duidelijk mogelijk te antwoorden op vragen van de operator over:

  • de plaats van het noodgeval
  • het type noodgeval
  • eventuele slachtoffers en/of mensen die in gevaar zijn

Aan de hand van je antwoorden kunnen de hulpdiensten bepalen welke middelen ter plaatse worden gestuurd.

Als je de hulpdiensten zonder geldige reden opbelt, kun je de werking verstoren en zo de dringende hulpverlening van anderen in het gedrang brengen. Omdat noodnummers gratis zijn, zijn ze soms het doelwit van grapjassen. Zij stellen zich bloot aan gerechtelijke vervolging, wat kan leiden tot een strafrechtelijke veroordeling.

doorsturen
Aanmelden

Organisatie Willebroek - Pastorijstraat 1  - 2830 Willebroek - Tel. 03 866 90 00 - gratis nummer 0800 92830 - Fax 03 886 16 32 - E-mail info@willebroek.be

Contact webmaster