Duurzame mobiliteit
Laadpalen voor elektrische voertuigen
Hier vind je een overzicht van alle publieke laadpalen in Willebroek.
Laadpalen voor elektrische voertuigen
Bij een storing aan een laadpaal van Engie neem je best contact op via het nummer 0800 12 599. Voor de laadpalen van Allego kan je contact opnemen via het nummer 0800 78 192 of via vlaanderen@allego.eu. Zorg ervoor dat je het referentienummer van de laadpaal bij de hand hebt.
Een publieke laadpaal aanvragen
De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein zal de komende jaren door de Vlaamse overheid georganiseerd worden door middel van een concessieopdracht.
Het e-loket waarin burgers zelf een aanvraag kunnen doen, volgens het principe ‘paal volgt wagen’, kan je hier vinden.
De voorwaarden waaraan de aanvraag moet voldoen en de procedure van de aanvraag, kan je via het e-loket vinden.
Meer informatie over publieke laadpunten vind je hier.
Autodelen
Autodelen is een initiatief waarbij:
- ofwel particulieren door hun eigen auto ter beschikking te stellen een efficiënter gebruik van de wagen bekomen en meteen ook andere mensen aan een auto helpen.
- ofwel een vereniging een aantal wagens aankoopt en die aan hun leden ter beschikking stelt tegen bepaalde voorwaarden en aan een afgesproken prijs.
Gebruik je weinig je auto en vind je dat de kosten van die wagen zwaar doorwegen? Of heb je geen auto, maar heb je er soms wel één nodig? Staat de tweede wagen in het weekend meestal stil? Of zou je wel af en toe een tweede wagen kunnen gebruiken? Dan is particulier autodelen misschien wel de oplossing voor jou.
Wie een auto deelt, maakt met meerdere mensen gebruik van één auto. Jij maakt gebruik van de auto wanneer jij hem nodig hebt. Wanneer je hem niet nodig hebt, kan iemand anders ermee op pad. Bezit is dus niet hetzelfde als gebruik.
Waarom?
Autodelen heeft tal van voordelen. Het is niet alleen dé goedkoopste manier om met de auto te rijden, maar is ook goed voor de gezondheid. Bovendien is het een manier om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad te verbeteren en zijn er ook verschillende maatschappelijke voordelen.
Zo ga je meer nadenken over je autogebruik, zorgt het minder aantal gereden kilometers voor een schoner leefmilieu en zorgen minder geparkeerde wagens voor meer open ruimte. Die ruimte kan gebruikt worden voor het aanleggen van parkjes, speeltuinen, ontmoetingsplaatsen, enzovoort. Daarnaast zorgt autodelen ook voor meer sociaal contact.
- Wie zelf een auto bezit, weet dat een auto al heel wat kost nog voordat hij één kilometer heeft gereden.
- Als je een auto deelt, kan je een heel pak geld besparen!
- Autodelen kan ook een uitkomst zijn voor wie af en toe een tweede auto nodig heeft.
- Soms is een auto gewoon handiger. Deel je een auto, dan kun je gaan en staan waar je wilt en heb je er daarna geen omkijken meer naar.
- Bovendien heeft zo'n initiatief een positief effect op de parkeerdruk.
Saar en Kamiel
De gemeente Willebroek biedt haar inwoners de mogelijkheid om gebruik te maken van twee elektrische deelwagens. Deze deelwagens zijn een samenwerking van de gemeente met energiecoöperatieve Klimaan cvso. De twee wagens, Saar en Kamiel, hebben hun vaste plek aan het station en aan de kerk.
Deelfietsen
De vervoerregio Mechelen zet zich in voor duurzame mobiliteit en rolt een uitgebreid netwerk van deelfietsen uit. Vanaf vandaag staan er in onze regio 360 deelfietsen op 101 locaties zoals belangrijke openbaarvervoerknooppunten, Hoppinpunten, trekpleisters en andere strategische plekken. Dit initiatief maakt deel uit van het bredere Hoppin-programma, dat streeft naar efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer voor iedereen.
Voor Willebroek betekent dit dat je in onze gemeente voortaan een beroep kan doen op 40 deelfietsen (20 gewone en 20 elektrische).
Hoe werkt het?
De deelfietsen in Willebroek worden aangeboden door Donkey Republic, een wereldwijde aanbieder van deelfietsen. Via een handige app op je telefoon kun je gemakkelijk beschikbare fietsen vinden, ontlenen en ontgrendelen voor jouw verplaatsing.
Tarieven
Een ritje met een gewone fiets kost €1,8. Met een elektrische fiets rij je vanaf €3.
Reguliere gebruikers kunnen profiteren van lagere tarieven.
Terugplaatsen
Na gebruik kun je de deelfiets opnieuw stallen op een van de verzamelpunten van Donkey Republic, zelfs buiten onze vervoersregio. Dankzij het ‘back-to-many’-systeem hoef je de fiets niet terug te brengen naar dezelfde locatie, wat de flexibiliteit voor gebruikers vergroot.
Locaties van de deelfietsen in Willebroek
Willebroek station | Stationsplein | |
Halte Kotterlaan | Kotterlaan | |
Blaasveld kerk | Mechelsesteenweg | |
August Van Landeghemplein | August Van Landeghemplein | |
Halte Populierenlaan | Breendonkstraat | |
Ten Bergh | Mechelsesteenweg | |
Sasplein | Sasplein | |
Heindonk kerk | Dorpsplein | |
Hazewinkel | Beenhouwerstraat | [voorlopig enkel drop-off] |
Huis van de Vrije Tijd | Stadionlaan | [voorlopig enkel drop-off] |
AZ Rivierenland | Tisseltsesteenweg | [voorlopig enkel drop-off] |
Fort van Breendonk | Brandstraat | [voorlopig enkel drop-off] |
Parking Het Broek | Broekstraat | [voorlopig enkel drop-off] |
Voetbal Tisselt | Blaasveldstraat | [voorlopig enkel drop-off] |
Met deze nieuwe deelfietsen biedt Willebroek groene en betaalbare alternatieven voor duurzaam vervoer. Combineer ze gerust met andere vervoermiddelen via de Hoppinpunten in onze regio!
Het STOP-principe
Quasi iedereen heeft elke dag te maken met mobiliteit: winkelen, gaan werken, de kinderen naar school brengen,… Het mobiliteitsplan van Willebroek gaat uit van een omvattende visie inzake mobiliteit. De nadruk op de zachte mobiliteit vormt hierbij een essentieel onderdeel, het zogenaamd duurzaam verplaatsingsgedrag. Een voortvloeisel daarvan betreft het STOP-principe.
Dit staat voor zoveel mogelijk Stappen, Trappen (fiets), het Openbaar vervoer gebruiken en pas in laatste instantie de Personenwagen inzetten. Vooral voetgangers en fietsers kunnen zich kosteloos zonder enige luchtverontreiniging verplaatsen. Het stappen en het trappen dienen bijgevolg gestimuleerd te worden.
Voetgangers
Als voetganger ben je een zwakke weggebruiker. Omdat je als voetganger geen beschermend omhulsel of koetswerk hebt, zijn er regels in het leven geroepen die jouw veiligheid verhogen.
- Je bent verplicht gebruik te maken van het voetpad indien dit aanwezig is.
- Als er binnen de dertig meter afstand een zebrapad is, moet je dat gebruiken om de straat over te steken.
- Voor je de straat oversteekt, moet je er zeker van zijn dat er geen verkeer aankomt of dat je veilig kunt oversteken zonder het verkeer nodeloos te hinderen.
- Je moet altijd voorrang verlenen aan tram en trein.
- Je moet aangepaste kleding dragen. Zorg ervoor dat je steeds duidelijk zichtbaar bent voor bestuurders. Draag bijvoorbeeld geen donkere kleren als het donker wordt.
Als voetganger heb je steeds voorrang bij het overteken op het zebrapad. Toch is het niet altijd verstandig om die voorrang te gaan opeisen. Wanneer het gemotoriseerd verkeer te dicht bij een zebrapad genaderd is of te snel rijdt, is het niet doordacht om over te steken.
Fietsers
Fietsen zit in de lift. Steeds meer mensen springen tijdens het weekend op de fiets om een stukje van onze groengebieden in de gemeente te verkennen. Ook tijdens de week nemen werknemers en scholieren met veel plezier de fiets voor hun verplaatsingen. Dit is ook logisch: fietsen is gezond, milieuvriendelijk en … dikwijls ben je veel sneller ter plaatse. Daarom doet de gemeente inspanningen in de ontwikkeling van bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk of kortweg het BFF genaamd.
Fietsers behoren, net als voetgangers, tot de groep van de zwakke weggebruikers. Je wordt hiervoor extra in bescherming genomen door de wet. Maar dit betekent niet dat je geen verplichtingen hebt. Je mag geen misbruik maken van de voorrang die je als fietser op bepaalde plaatsen hebt, want dan kan je andere weggebruikers in gevaar brengen. Je bent verplicht om de verkeerswetgeving na te leven om jouw eigen veiligheid en die van anderen te garanderen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat jouw fiets en jouw uitrusting steeds in orde zijn.
Als fietser moet je steeds op het fietspad rijden. Volgens de verkeersregels moet je gebruik maken van de oversteekplaatsen en wegen die voor fietsers bestemd zijn. Je moet steeds de rechten van de andere zwakke weggebruikers respecteren. Onvoorzichtig rijgedrag is ook voor fietsers niet toegelaten. Fietsers hebben geen voorrang op een oversteekplaats voor fietsers. Ze mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven en moeten op de naderende voertuigen letten.
Fietsersbond
Zo'n 25.000 fietsers in Vlaanderen en Brussel steunen de Fietsersbond en vragen een toekomstgerichte en bewuste keuze voor de fiets. Om van de fiets een logische keuze te maken voor alle verplaatsingen, ijvert de Fietsersbond samen met honderden vrijwilligers in meer dan honderd gemeenten in Vlaanderen en Brussel voor:
- een fietsvriendelijke infrastructuur
- een verkeersreglement op maat van de fietser
- fiscale maatregelen die fietsen bevorderen
Je aansluiten bij de Fietsersbond, kan via hun website. Je profiteert dan ook een jaar lang van alle ledenvoordelen zoals kortingen bij fietshandelaars.