Meldpunt Problematische huursituaties

De zoektocht naar een huurwoning verloopt niet altijd even makkelijk. Uit onderzoek blijkt dat heel wat kandidaat-huurders af te rekenen krijgen met discriminatie. In bepaalde gevallen worden zij geweigerd omdat ze steun krijgen van een sociale dienst, omdat ze van vreemde origine zijn of omdat ze een beperking hebben.

Verhuurders zijn zich niet altijd bewust van het feit dat zij discrimineren. Ze laten zich soms leiden door vooroordelen of gaan verder op eerdere negatieve ervaringen. Bovendien is het niet altijd duidelijk wanneer er sprake is van discriminatie. Op de huurmarkt is discriminatie op gelijk welk moment verboden.

 Er bestaan verschillende soorten van discriminatie:

  • Directe discriminatie (bijvoorbeeld enkel Belgische nationaliteit toegestaan)
  • Indirecte discriminatie (bijvoorbeeld geen huisdieren welkom)
  • Onbewuste discriminatie (bijvoorbeeld geen grote gezinnen want die maken teveel lawaai (vooroordelen))
  • Opdracht tot discriminatie (bijvoorbeeld verhuurder vraagt vastgoedmakelaar geen mensen van vreemde origine toe te laten)
  • Weigeren van redelijke aanpassingen aan de woning voor mensen met een beperking.

Meen je het slachtoffer te zijn van discriminatie, dan zal je daarvan bewijs moeten verzamelen. Beschik je over duidelijke e-mails of getuigenissen die erop wijzen dat u werd gediscrimineerd, dan is het aan de verhuurder om deze te weerleggen en om zijn keuzes te verantwoorden.

Wie behandelt mijn melding?

Je kan melding van discriminatie doen bij UNIA, het Interfederaal Gelijkekansencentrum. Unia is een onafhankelijke openbare instelling die discriminatie bestrijdt en gelijke kansen bevordert. Unia doet dit in een geest van dialoog, samenwerking en respect. Op de website van UNIA vind je meer informatie hoe UNIA aan de slag gaat met jouw melding.

Heb je nog andere vragen?

Contacteer onze dienst Wonen voor meer informatie of hulp bij het doorsturen van een melding.