Vaste standplaats wekelijkse markt
Een vaste standplaats op een openbare markt wordt toegewezen per abonnement. Als marktkramer kan je daarvoor een aanvraag indienen bij de gemeente.
Als kandidaat-aanvrager word je, mits je de nodige documenten hebt, in een wachtregister geplaatst. Zodra er een plaats vrijkomt, waarvoor je als eerste in aanmerking komt, kan je een abonnement verkrijgen.
Als er geen geschikte kandidaten zijn in het wachtregister, volgt er een vacature. Als marktkramer kan je je kandidaat stellen.
Om opgenomen te worden in het wachtregister en in aanmerking te komen voor een vaste standplaats op de openbare markt, moet je aan de onderstaande voorwaarden voldoen.
Je hebt een ondernemingsnummer met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) die de ambulante handel of kermisactiviteit toelaat. Dat ondernemingsnummer wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit. Om je als ondernemer tijdens een controle te identificeren, voorziet de overheid een digitale QR-code die je bewaart op jouw smartphone of afdrukt en aan jouw kraam of attractie hangt.
Je hebt een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico’s.
Je hebt een keuringsattest voor jouw gas- en/of elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing).
Je hebt, als je voeding wilt verkopen, een registratie, erkenning of toelating van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) .
Je hebt, als je gegiste en/of sterke drank wilt schenken, een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid. Die drankvergunning vraag je aan bij de gemeente waar je gedomicilieerd bent.
Je hebt, als je gegiste en/of sterke drank wilt verkopen (geen consumptie ter plaatse), een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken. Je vraagt die vergunning aan bij de gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.
Geldigheidsduur
Abonnement: de gemeente bepaalt in haar reglement de duur van het abonnement. De abonnementen worden telkens stilzwijgend verlengd.
Opname in wachtregister: de gemeente bepaalt in haar reglement hoe lang de kandidaturen op het wachtregister blijven staan.
Voor opname in het wachtregister dien je jouw kandidatuur in via het aanvraagformulier. In jouw aanvraag moet je aantonen dat je voldoet aan de voorwaarden tot het uitoefenen van ambulante activiteiten.
Je kan jouw aanvraag, gericht aan het gemeentebestuur, indienen:
- via de gemeentelijke website
- per brief tegen ontvangstbewijs
- per aangetekende brief met ontvangstbewijs
- per e-mail (duurzame drager tegen ontvangstbewijs).
Jouw aanvraag wordt chronologisch ingeschreven in het wachtregister.
Na kennisgeving van de vacature kan je je kandidaat stellen volgens de modaliteiten bepaald in die vacature.
De burgemeester, afgevaardigde of concessionaris beslist over de toekenning van de standplaats en maakt de toewijzing van de standplaats bekend aan de aanvrager:
- hetzij bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of
- door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs of
- op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
De aanvraag tot opname in het wachtregister en de kandidaatstelling na vacature zijn gratis.
De kostprijs voor het abonnement vaste standplaats is bepaald in het gemeentelijk belasting-/retributiereglement.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Gemeentelijk reglement en/of politieverordening