Veel gestelde vragen

Kan ik een huisdier meebrengen?

Het WZC voert een huisdiervriendelijk beleid. Kleine huisdieren kunnen worden toegelaten mits toestemming van de directie. Het hygiënisch onderhoud van kooi, aquarium enz. dient door de bewoner en/of door de familie te worden gedaan. Alle familieleden en bezoekers zijn uiteraard ook welkom met hun eigen huisdier, voorwaarde is wel dat het huisdier aan de leiband wordt gehouden.
 

Kan mijn eigen huisarts me behandelen?

Natuurlijk, jouw persoonlijke huisarts kan je verder blijven behandelen, voor zover deze arts de wettelijke en reglementaire bepalingen van het WZC eerbiedigt. Overweeg wel steeds met je huisarts of hij bereid is om naar het WZC te komen. De medische voorschriften van jouw huisarts worden opgevolgd door het zorgteam. Heb je als bewoner of als familielid vragen over de medische begeleiding en/of behandeling, dan kan je deze voorleggen aan een verpleegkundige. Deze kan evenwel niet op alle vragen een antwoord geven en zal je voor bepaalde vragen doorverwijzen naar de behandelende arts.
 

Wat is voorafgaande zorgplanning?

Het doel van voorafgaande zorgplanning is dat wij willen vermijden dat belangrijke beslissingen over je gezondheidstoestand worden genomen buiten je wil om. We willen op maat van jouw situatie, samen met jou en je familie de huidige en de toekomstige zorgmogelijkheden bespreken. Wij kunnen je keuzes pas respecteren, indien we ze ook uitdrukkelijk kennen. In een gesprek met jou, je familie en je huisarts kunnen alle aspecten die voor jou belangrijk zijn, besproken worden en vastgelegd worden in de verdere zorgplanning. Vanaf 6 weken na opname zal dit gesprek gepland worden. Bewoners in hun laatste levensfase worden begeleid door ons palliatief team. Hierbij wordt een individueel aangepaste totaalzorg aan deze bewoners verstrekt.
 

Wat met mijn levensovertuiging?

Het WZC eerbiedigt elke filosofische, ideologische of religieuze overtuiging. Bij je aankomst in het WZC kan je jouw overtuiging kenbaar maken waardoor er kan worden besproken hoe we je overtuiging het best kunnen respecteren. 
 

Is er een krant beschikbaar?

Dagelijks is er een krant beschikbaar in de dagzaal van de afdeling. Je bent natuurlijk vrij om zelf een persoonlijk abonnement voor een krant of tijdschrift te nemen op eigen kosten. Die worden dan bij jou op de kamer bezorgd.
 

Is er een bibliotheek aanwezig?

Regelmatig komt een medewerker van de bibliotheek van Willebroek langs om de bewoners de mogelijkheid te geven boeken te ontlenen. Binnen het WZC beschikken we ook over luisterboeken, voor bewoners met een beperkt zicht. Verder zijn er boeken met een groter lettertype beschikbaar.
 

Wat met bezoek?

We zijn een open huis. Alle bezoek is welkom. Elke bewoner kan bezoek ontvangen op zijn kamer, in de gemeenschappelijke ruimten of in ’t Scherpzand. We verwachten wel dat het bezoek rekening houdt met de zorgmomenten en met het welzijn van de andere bewoners. Van 7.00 tot 20.00 uur is er vrije toegang tot ons WZC.

Na 20.00 uur zijn de toegangsdeuren omwille van veiligheidsredenen afgesloten en kan het WZC enkel worden betreden via de personeelsingang (via parking aan de achterzijde van het ziekenhuis), mits telefonisch contact (het te bellen nummer hangt aan de deur).
 

Is het belangrijk je te laten opnemen op de wachtlijst?

Het antwoord hierop is genuanceerd. WZC Ten Weldebrouc richt zich tot alle senioren, ongeacht de mate waarin ze hulp nodig hebben. Het grootste deel van de kamers is evenwel voorbehouden voor de personen waarvan onomstotelijk vast staat dat zij niet langer in de mogelijkheid verkeren om in de thuissituatie te blijven, zelfs niet met ondersteuning door thuiszorg, thuisverpleging en andere diensten. Deze personen met een grote zorgafhankelijkheid hebben dus veel sneller toegang tot het WZC, ongeacht hoe lang zij al op de wachtlijst ingeschreven staan.

Wanneer er dan geen directe mogelijkheid is tot opname in Ten Weldebrouc en je verhuist naar een ander WZC, kan je vragen om van zodra er wel een kamer vrij is, alsnog in Ten Weldebrouc te komen wonen. Voor zij die nog wel op een verantwoorde manier in de thuisomgeving kunnen blijven, geldt de plaats op de wachtlijst wel. Hier stellen we evenwel vast dat velen zich inschrijven “voor wanneer het nodig is”.
 

Klopt het dat je bij één keer weigeren om opgenomen te worden van de wachtlijst gehaald zal worden?

Weet dat wanneer jij op de wachtlijst staat en een kamer aangeboden krijgt, je van de wachtlijst geschrapt zal worden wanneer je niet ingaat op het voorstel.
 

Welke rol kunnen familieleden in ons WZC opnemen?

Vele familieleden hebben zich voor de opname reeds gedurende een hele periode bekommerd om de zorg en ondersteuning van hun familielid. Tijdens het verblijf in het WZC trachten wij samen met hen de best mogelijk omkadering te voorzien en staan wij steeds open voor hun vragen en opmerkingen. Zo kunnen familieleden deelnemen aan de zorgmomenten en lid worden van de gebruikersraden.

In overleg met de bewoner en de familie wordt  ook een vertegenwoordiger aangeduid met een tweeledig doel, namelijk een contactpersoon zijn met de familie voor het WZC en zo nodig de bewoner bijstaan en/of vertegenwoordigen in relatie tot het WZC. Vanuit het WZC wordt de familie gevraagd om in te staan voor de begeleiding van de bewoner bij geplande doktersconsultaties en -onderzoeken en andere verplaatsingen (uitstappen), eventueel voor het wassen van de persoonlijke kledij en om persoonlijke aankopen te doen voor de bewoner.