Aanslagbiljetten belastingen vanaf nu beschikbaar in je eBox
Als gemeente zetten wij verder in op digitalisering. Vanaf 11 juni 2024 ontvangt elke burger en/of onderneming, die belastingplichtig is en een actieve eBox heeft, het aanslagbiljet van de belastingen digitaal in de eBox. De eBox is een beveiligde elektronische brievenbus waarin je al jouw overheidsdocumenten veilig digitaal kunt ontvangen, bewaren en beheren.
Heb je geen actieve eBox? Dan krijg je het aanslagbiljet nog op papier in je brievenbus.
Die eBox, hoe werkt dat nu precies?
Iedereen beschikt eigenlijk over een digitale eBox. Het enige wat je moet doen, is de eBox zelf activeren. Dat kan op verschillende manieren:
Burger:
- Via Mijn Burgerprofiel, het platform van de Vlaamse overheid
- Via My-eBox, het platform van de federale overheid
- Via privé-kanalen, zoals Doccle
Onderneming:
- Bent u wettelijke vertegenwoordiger van uw onderneming?
- eBox activeren
- Registreer uw onderneming in CSAM en stel een hoofdtoegangsbeheerder aan
- eBox Enterprise is geactiveerd
Geef je e-mailadres op bij activatie
Aangezien je jouw eBox niet iedere dag fysiek aan de voordeur tegenkomt, is het belangrijk om op de hoogte te zijn als er nieuwe berichten in je digitale brievenbus toekomen. Daarom vraagt het platform je tijdens het registratieproces om een e-mailadres in te voeren, zodat je verwittigd wordt wanneer er een nieuw document is. Je kan per e-mail een melding ontvangen:
- Wanneer een nieuw document beschikbaar is in je eBox
- Wanneer een ongelezen document uit je eBox verwijderd zal worden
Is jouw eBox al geactiveerd, maar ontvang je geen e-mails? Dan kan je deze optie nog steeds aanvinken bij 'Mijn Profielgegevens' in je digitale brievenbus.
Ik wil mijn documentatie per post ontvangen
Burgers en/of ondernemingen die hun e-box (nog) niet activeerden blijven alle communicatie per brief ontvangen.