Tips voor een toegankelijke vereniging
Het verenigingsleven lijkt bedrieglijk eenvoudig. Je meldt je aan bij een club, je betaalt lidgeld en doet gewoon mee. Was het maar waar. Voor heel wat mensen zijn verenigingen onbekend en onveilig terrein.
Wil je de drempels verkleinen? Neem onderstaande tips door:
Cultuur
Hoe graag we het ook zouden willen, vaak weten nieuwe leden (en hun ouders) niet hoe het er aan toe gaat in een club of vereniging. Begin dus met uit te leggen hoe jouw vereniging werkt. Moet je helpen in de kantine? Moet je kaarten verkopen voor het jaarlijkse eetfestijn? Is er een beurtrol om de kinderen te voeren of de truitjes te wassen? Moet je de clubtraining dragen voor een wedstrijd en waarom?
Naast je eigen activiteiten organiseert je vereniging vaak heel wat nevenactiviteiten: een eetfestijn, quiz of het uitbaten van een kantine. Probeer ouders van deelnemers of deelnemers zelf hierbij te betrekken. Dat geeft hen het gevoel ‘erbij’ te horen.
Culturele of religieuze verschillen kunnen ook tot discussies leiden over kledij. Denk als vereniging na over wat strikt noodzakelijk is en hoe je daarnaast kan tegemoetkomen aan vragen van leden om lossere of meer bedekkende kleding te dragen.
Communicatie
Praten met elkaar is de boodschap. Ook al is dat niet evident met anderstaligen. Spreek traag en duidelijk. Voor ondersteuning kan je altijd terecht bij de Dienst Samenleven.
Maak je aanbod bekend bij verschillende partners die dicht aansluiten bij jouw club en doelgroep. Ga langs bij de gemeentelijke vrijetijdsdienst en de scholen in de buurt. Zij komen rechtstreeks in contact met potentiële leden.
Maak werk van jouw communicatie en stel je op die manier open voor een breder publiek. Misschien is jouw sportclub een mix van jeugd, volwassenen en 55-plussers. Van jongens en meisjes, van leden, ouders…
Richt je communicatie specifiek naar de groep die je wil bereiken. Verschillende groepen vragen verschillende communicatie. Een flyer met het aanbod voor dames ziet er niet hetzelfde uit als een flyer met het aanbod voor de jeugd. De brief voor het eindejaarsfeest ziet er niet hetzelfde uit als de brief voor de ouderbijeenkomst. Sluit aan bij de leefwereld van de beoogde doelgroep.
Stel je volgende vragen:
- Staat er een contactpersoon (met foto) in de folder met correcte contactgegevens?
- Is de folder praktisch en compleet opgesteld: wat, waar, wanneer, uren?
- Geef je een duidelijk overzicht van de gehanteerd tarieven?
- Liggen mijn flyers en brochures op de juiste plaats?
Tot slot: zet in op persoonlijk contact en mond-aan-mondreclame!
Financiële drempels
Van verenigingen wordt niet verwacht dat zij de ‘armoedeproblematiek’ alleen aanpakken. Door in kaart te brengen welke organisaties deelname terugbetalen kan je financiële drempels makkelijker wegwerken.
De sociale dienst heeft een terugbetalingssysteem voor haar klanten. Mensen die het financieel moeilijk hebben kunnen een financiële tegemoetkoming krijgen voor socio-culturele activiteiten. Informeer mensen hierover en stuur ze gerust door. Ze kunnen vrijblijvend terecht voor een eerste gesprek bij de sociale dienst op het gemeentehuis.
De Vlaamse ziekenfondsen voorzien een tussenkomst voor het inschrijvingsgeld bij een club. Het lid (of de ouder) is in principe verantwoordelijk voor het aanvragen van deze tussenkomst. Als vereniging kun je deze tussenkomst actief promoten als extra ondersteuning. Op de websites van de verschillende mutualiteiten vind je de terugbetalingsformulieren van de verschillende ziekenfondsen. Plaats ze op jouw website. Print ze en neem ze mee naar de inschrijving. Je kan dan samen met het lid het terugbetalingsformulier invullen.
Voor sommige leden (of gezinnen) blijft het (ondanks verschillende tarieven en tussenkomsten) nog moeilijk om het lidgeld in één keer te betalen. Voor hen kun je een afbetalingsplan opstellen. Werk hiervoor geen vast systeem uit, maar bekijk per gezin wat mogelijk is. Laat de ouders zelf een voorstel doen van wat zij denken te kunnen afbetalen. Zet het op papier en laat dit document ondertekenen door de ouders.
Toeleiding
Vooral de angst voor het onbekende houdt kansengroepen op afstand. Enkele tips:
Openclubdagen, kijkdagen of startdagen voor beginners
Breng je vereniging naar buiten (vb. Week van de ...) zodat het potentiële lid de activiteit binnen de eigen context leert kennen en daar al kan inschatten of hij/zij het niveau zal aankunnen.
Gratis proeflessen
Laat geïnteresseerden gratis testen of de club iets voor hem/haar is.
Kom uit je kot
Organiseer eens een sportieve, culturele of jeugdige activiteit op het grasplein achter de hoek, naast ‘t frituur van Jeanine.
Bring a friend
Deze groepsaanpak of 'buddy'-systemen werken positief omwille van gevoelens van 'veiligheid' en 'vertrouwelijkheid'.
Rolmodellen
Om het wederzijds begrip en de samenhang in een vereniging of club met veel diversiteit te vergroten, heb je niet enkel leden, maar ook medewerkers van diverse afkomst nodig. Heb je veel allochtone leden en alleen maar autochtone trainers en medewerkers, dan kan dat voor vervreemding zorgen. Het zoeken van rolmodellen of brugfiguren uit verschillende groepen zal drempelverlagend werken in sportclubs en is een belangrijke hefboom. Zij kunnen een sleutelrol vervullen in verschillende onderdelen van het clubleven. Nieuwe leden kunnen zich identificeren met deze personen en dit zorgt voor een 'iedereen is welkom-gevoel'.
En dan nu… aan de slag?
Babbel je graag eens over de mogelijkheden voor jouw eigen club of vereniging? Heb je zin om een samenwerking op te zetten, maar weet je niet waar te beginnen? Heb je nog vragen over het puntensysteem van het subsidiereglement?
Neem gerust even contact op met ons.