Snelheidszoneringsplan

In zitting van 17 augustus 2018 hechtte het college van burgemeester en schepenen goedkeuring aan het eerste snelheidszoneringsplan ‘grondgebied Willebroek’ – versie 2018.  Bij het vastleggen van het gewenste snelheidsregime werd rekening gehouden met het al dan niet aanwezig zijn van voetgangers- en fietsvoorzieningen, de wegbreedte en staat van het wegdek, het materiaalgebruik en de ligging van het weggedeelte binnen of buiten de bebouwde kom.  Ook de aanwezigheid van bepaalde functies langs de rijweg, zoals bv. een school, was mede bepalend voor het gekozen snelheidsregime. 

In zitting van 19 augustus 2022 onderschreef het college van burgemeester en schepenen de intentieverklaring Coalitie van 30. Een veralgemeende zone 30 in straten binnen de bebouwde kom is een logische keuze voor meer verkeersveiligheid, meer actieve verplaatsingen en meer leefkwaliteit voor iedereen. Na de verlaging van de snelheidslimiet van 90 km/u naar 70 km/u op gewestwegen buiten de bebouwde kom (sinds 2017) is een verlaging van 50 km/u naar 30 km/u voor straten binnen de bebouwde kom een sterk signaal dat verkeersveiligheid een prioriteit is.

Een snelheidsverlaging naar 30 km/u binnen de bebouwde kom biedt tal van voordelen. Op het vlak van verkeersveiligheid kan een verlaging van de rijsnelheid het aantal verkeersslachtoffers drastisch verminderen. Bij een aanrijding met 50 km/u loopt een voetganger ongeveer drie keer meer risico op zware verwondingen en zes keer meer risico om te overlijden dan bij 30 km/u.

Maar ook de leefbaarheid wint erbij. Een verlaging van de snelheid nodigt uit tot stappen en fietsen. Een straat in de bebouwde kom is niet alleen een verkeersgebied, het is vooral een verblijfsgebied. Een snelheidsbeperking biedt mogelijkheden tot weginrichtingen met bredere voetpaden, meer groen en meer ontmoetingsmogelijkheden. Het zorgt voor minder luchtvervuiling, minder geluidsoverlast, minder sluipverkeer en bovenal meer leefkwaliteit.

Via onderstaande link kan je het recentste snelheidszoneringsplan raadplegen. Dit plan werd op 20 januari 2023 door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd.

    Legende

    • Groen: 30 km/u
    • Geel: 50 km/u
    • Blauw: 70 km/u
    • Rood: 90 km/u