Wegenwerken
Hieronder vind je een lijst van wegenwerken die momenteel in onze gemeente worden uitgevoerd. Met vragen over deze werken kan je steeds terecht bij de dienst Openbare werken of bij één van de partners van de gemeente Willebroek in wiens opdracht de werken worden uitgevoerd.
Actuele wegenwerken
Vernieuwing van voet- en fietspaden en toplagen
In 2025 worden net als voorgaande jaren een heel aantal vernieuwingswerken aan voet- en fietspaden en toplagen gepland. Zo komen onder meer volgende straten aan bod:
- Langs de Mechelsesteenweg wordt in de loop van 2025 de parking tegenover Willy’s Moustache aangelegd. Hier voorzien we ook een nieuwe fietsenstalling met ruimte voor onder meer deelfietsen.
- In 2025 wordt eveneens het kruispunt Jozef Wautersstraat-Emiel Vanderveldestraat grondig heringericht. Hier voorzien we een meer duidelijke en veilige verkeersafwikkeling door middel van een rotonde.
- Verder komen in 2025 ook de Fonteinstraat en Veertienbunderslaan aan de beurt, alsook de voetpaden in de Kerselaarlaan.
- Ook toplagen komen aan bod zoals de Schalkstraat,…
- Lokale herstellingen voorzien we onder meer in de Appeldonkstraat (rijweg)
Deze lijst zal verder worden aangevuld naarmate nieuwe werken concreet in de planning kunnen worden opgenomen.
Heraanleg Bezelaerstraat (deel Mechelsesteenweg-Venusstraat)
In 2024 werden de werken aan de Bezelaerstraat aangevat. Deze werken zijn reeds ver gevorderd. Meer informatie over de huidige werken kan je vinden via onderstaande link.
Aansluitend op de al geplande werken in het eerste deel, zal nadien ook de rijweg vernieuwd worden in het tweede deel, en aansluitend ook in de Kasteelstraat en Dorpsstraat (tot aan de spoorwegovergang).
Meer informatie over deze werken
Update 7 januari 2025
De wegeniswerken zijn reeds ver gevorderd. Het eerste deel van de Bezelaerstraat tot aan de Jan Willemstraat is quasi volledig afgewerkt op de toplaag na. De werken in het tweede deel zullen tegen de lente van 2025 afgrond zijn. Nadien kan de Bezelaerstraat weer opengesteld worden voor het verkeer. Ook de nieuwe verkeerslichten ter hoogte van het kruispunt met de Mechelsesteenweg zullen dan in dienst genomen worden zodat de verkeersafwikkeling hier veiliger kan gebeuren, zeker ook voor de actieve weggebruikers. Zij zullen een eigen groenfase krijgen om conflictvrij over te kunnen steken.
Meer informatie over deze werkenHeraanleg Breendonkstraat (deel tussen Overwinningsstraat en Kasteellaan)
De werken aan de Breendonkstraat werden eind 2024 gegund aan aannemer Rega Infra nv. Zij zijn begin 2025 gestart met de werken. De eerste fase houdt een verder nazicht van de riolering in om na te gaan welke renovaties hieraan net nodig zijn. Er wordt immers geen gescheiden stelsel aangelegd, wel wordt de bestaande riolering vernieuwd waar dit nodig blijkt te zijn.
Planning en fasering
Eind januari/begin februari starten dan de echte werken. Vanaf dan zal doorgaand verkeer niet meer mogelijk zijn en worden omgeleid. Om de hinder voor de omwonenden en handelszaken te beperken wordt er wel gewerkt in 5 fasen. De periodes zijn nog onder voorbehoud van het rioolonderzoek, weersomstandigheden,… en dus louter indicatief.
- Fase 1 = Overwinningsstraat tussen Oude Dendermondsestraat (kapel) en Ringlaan (excl. kruispunt Ringlaan): 20-01 tem 21-02-25
- Fase 2 = Breendonkstraat tussen Ringlaan (incl. kruispunt) en Brandstraat/Lijsterstraat (excl. kruispunt): 24-02 tem 24-04-25
- Fase 3 = kruispunt Lijsterstraat/Brandstraat: 25-04 tem 13-05-25
- Fase 4 = Breendonkstraat tussen kruispunt Lijsterstraat/Brandstraat en kruispunt Meerhoflaan ( incl. kruispunt):14-05 tem 11-07-25
- Fase 5 = Breendonkstraat tussen kruispunt Meerhoflaan en Kasteellaan: tot circa eind 2025
Op 17 december vond een infoavond plaats voor de bewoners. Zij kregen nogmaals het ontwerp te zien en ook de werkwijze, planning en fasering werden toegelicht. De presentaties van die avond zijn hier te downloaden:
Het ontwerp
De Breendonkstraat wordt niet enkel heraangelegd, ze wordt ook grondig heringericht. Hierbij werd vooral aan volgende punten aandacht besteed:
- Over nagenoeg het ganse traject van de werken wordt een nieuw dubbelrichting fietspad aangelegd met een comfortabele breedte van 2,50m, afgeschermd van de rijweg door middel van een haag.
- Ter hoogte van de school werd de schoolomgeving grondig heringericht met het oog op een veel veiligere oversteekplaats (geregeld aan de hand van verkeerslichten), 'octopusmeubilair', nieuwe halteaccommodatie van De Lijn,...
- Ook de fietsoversteek aan de Ringlaan-'Oude Spoorwegbedding' wordt extra beveiligd aan de hand van een verkeerslicht met drukknop.
- Het kruispunt met de Tisseltsesteenweg en de omgeving van het 'Kapelletje van den Bos' wordt grondig herschikt. De verkeerslichten verdwijnen hier en ook de parkeerplaatsen in de omgeving worden veel beter geïntegreerd binnen de nieuwe omgeving.
- Alle overige kruispunten, zoals dit met de Brandstraat, worden eveneens veel meer overzichtelijk gemaakt en voorzien van veilige oversteekplaatsen.
- De halteaccomodatie van De Lijn wordt aangepast aan de andersvaliden.
- De nieuwe parkeerplaatsen worden in afzonderlijke vakken afgebakend op de rijweg zodat de snelheid van het verkeer meteen geremd kan worden.
Dit ontwerp zelf wijzigde niet meer na de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Het volledige ontwerp kan hieronder gedownload worden:
1429001 WR PL 2.1 J.0 - OT-WEG.pdf
Geplande wegenwerken
Heraanleg Blaasveld Centrum
Op langere termijn wordt ook een belangrijk deel van Blaasveld heringericht, meer bepaald de Mechelsesteenweg tussen de Vredesbrug en Ten Bergstraat, de zone rond de kerk en de omgeving van het E. de Grimbergheplein. Alvorens deze werken aanvatten, wordt er een masterplan opgesteld voor de ganse projectzone.
Meer informatie over dit project vind je via onderstaande link.
Update januari 2025
De afgelopen periode werd vooral gewerkt aan het verhaal rond hemelwaterbuffering. Om ons te wapenen tegen de nieuwe klimaatuitdagingen, wordt dit verhaal steeds belangrijker. We moeten ons niet enkel voorbereiden op meer periodes van intense en/of aanhoudende regen (en bijhorend overstromingsgevaar), maar eveneens tegen periodes van lange droogte.
Dit stelt heel wat eisen aan hoe we in de toekomst om moeten gaan met het hemelwater. Dat wordt bij voorkeur ter plaatse geïnfiltreerd of gebufferd, maar in een dorpskern met al heel wat bebouwing en verharding is dat geen evidente oefening. Toch is een oplossing in de maak. We trachten dit echter, net als in het eerste voorstel, te combineren met de nodige aandacht voor natuurwaarde en recreatie zodat we niet enkel een strikt noodzakelijke en technische buffering aanleggen, maar de inwoners en bezoekers van Blaasveld ook een extra meerwaarde bieden.
Eens dit ontwerp en de nodige besprekingen hierover met alle instanties zijn afgerond, kunnen we ook de rest van het ontwerp finaliseren en opnieuw voorstellen aan de bevolking. Nadien volgen de nodige omgevingsvergunningsaanvragen om tot slot in uitvoering te kunnen gaan. Dat zal vermoedelijk ten vroegste in de tweede helft van 2026 volgen.