Wegenwerken
Hieronder vind je een lijst van wegenwerken die momenteel in onze gemeente worden uitgevoerd. Met vragen over deze werken kan je steeds terecht bij de dienst Openbare werken of bij één van de partners van de gemeente Willebroek in wiens opdracht de werken worden uitgevoerd.
Actuele wegenwerken
Willebroek Morgen fase 4
In 2003 startte het gemeentebestuur met een ambitieus project Willebroek Morgen. Er werd een masterplan opgesteld voor het openbaar domein in het centrum van de gemeente dat de basis zou vormen voor heel wat latere deelprojecten.
Sindsdien werden er al heel wat wegeniswerken uitgevoerd binnen het project, zoals de herinrichting van de Dendermondsesteenweg, de Dokter Persoonslaan, het August Van Landeghemplein, de omgving van het station en de Schoolweg.
Het deelproject van de Schoolweg en de stationsomgeving vormde de basis voor de herinrichting van de volledige verbinding tussen de watertoren en het station. Tijd om hier een vervolg aan te breien en het sluitstuk van Willebroek Morgen aan te vatten: Willebroek Morgen - Fase 4.
De grote lijnen van het oorspronkelijke masterplan voor de herinchting van de Schoolweg en aanleg van het Brouwershof bleven bewaard. Toch werden enkele kleinere aanpassingen doorgevoerd, mede op basis van opmerkingen van buurtbewoners. Zo zal de grote parking aan de Stationsstraat niet langer enkel ontsluiten langs de zijde van het station, maar kan er ook uitgereden worden aan kant van de Kerkstraat.
Uitbreiding projectgebied
Het originele masterplan werd niet enkel op een aantal plaatsen nog beperkt aangepast, het project is ook verder gegroeid.
Naast de Stationsstraat, de Guido Gezellestraat, de Veert en een deel van de Ijzerenwegstraat zal nu ook de volledige Rode Kruisstraat deel uitmaken van het project.
Deze straat wordt volledig heraangelegd waarbij de inrichting zoveel mogelijk wordt afgestemd op het woonkarakter. Er komt meer aandacht voor extra groen en sluipverkeer wordt er ontraden door de invoering van eenrichtingverkeer (van het station richting Eduard Anseelestraat).
Hoppinpunt
Daarnaast wordt de stationsomgeving verder uitgebouwd tot een heus regionaal hoppinpunt. Dat is een vervoersknooppunt waar verschillende vervoers- en parkeermogelijkheden afgestemd zijn op elkaar. De buurt van het station wordt zo een nog belangrijkere toegangspoort tot onze gemeente.
In de nabije toekomst zullen bezoekers en bewoners hier makkelijker kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. Heel wat aandacht gaat daarbij uit naar duurzame mobiliteit.
Aan de zuidzijde van het station, ter hoogte van het Stationsplein, wordt werk gemaakt van de uitbreiding van de fietsenstallingen en deelsystemen, zowel deelfietsen als -op termijn- deelwagens.
Ten noorden van het station, op één van de braakliggende terreinen, komt een groot nieuw busstation.
Alle bushaltes rondom het station zullen op deze ene locatie worden geconcentreerd. Zo is het voor elke reiziger meteen duidelijk waar je moet zijn om de bus te nemen en hoef je niet meer op diverse locaties op zoek naar de juiste halte.
Samen met de NMBS worden ook aan deze kant nog heel wat extra fietsenstallingen gecreëerd. Ook buitenformaatfietsen zullen er terecht kunnen. Deze ingrepen moeten de overstap tussen (deel)fiets, bus, trein en (deel)wagen makkelijker maken.
Daarnaast wordt er ook ruimte voorzien voor heel wat andere faciliteiten. Zo komt er onder meer een openbaar toilet en een pakjesautomaat.
Stand van zaken
Met uitzondering van de bushalte ten noorden van het station werden de werken ondertussen aanbesteed.
De aannemer, een tijdelijke vereniging van Besix en DCA, zal de werken aanvatten op 30 mei 2022. Ondertussen zullen binnen de projectzone de nutsbedrijven nog verder de kans krijgen om voorbereidende werken uit te voeren.
De wegenwerken zullen van start gaan ter hoogte van de parking aan de Stationsstraat (aanleg ondergronds bufferbekken) en in de Rode Kruisstraat.
De wegenwerken zullen in alle straten gepaard gaan met rioleringswerken. Pidpa plant binnen de volledige zone niet enkel de vernieuwing van de riolering, maar ook de aanleg van een gescheiden stelsel. Dit zal uiteraard de nodige hinder met zich meebrengen.
Om de overlast te beperken worden de werken uitgevoerd in verschillende fases. De verbinding tussen de zones ten noorden en ten zuiden van de spoorweg blijft steeds mogelijk via één van beide tunnels.
Infoavond
Om een uitgebreide toelichting te kunnen geven over de geplande fasering van de werken, de verdere timing en de te verwachten hinder, organiseerde de gemeente Willebroek in mei 2022 een infoavond in de Gemeentelijke Feestzaal. Tijdens deze avond werd ook het finale ontwerp nogmaals toegelicht door studiebureau Stramien.
De presentaties van deze avond en de folder die in de buurt werd verdeeld zijn hieronder terug te vinden:
Presentatie Pidpa
Presentatie DCA-Besix
Folder buurtbewoners
Vragen of opmerkingen?
Gemeente Willebroek Dienst Openbare werken en mobiliteit. openbarewerken@willebroek.be - 03 866 90 44.
Vernieuwing van voet- en fietspaden en toplagen
In 2023 worden net als voorgaande jaren een heel aantal vernieuwingswerken aan voet- en fietspaden en toplagen gepland. Zo komen onder meer volgende straten aan bod:
- Heraanleg wijk Molenweg Oost, het gaat meer bepaald om de Zwarte Beekstraat, Hopstraat, Drafstraat, Moutstraat en Tapperijstraat (bezig)
- Lokale herstellingen aan de Appeldonkstraat (rijweg)
- Heraanleg Fonteinstraat en Veertienbunderslaan
- Heraanleg voetpaden in de Kerselaarlaan
- Aanleg van een tweede fietspad in de Hoeikensstraat om het fietspad te ontdubbelen
- Heraanleg Stuyvenbergbaan (bezig)
- Heraanleg wijk den Brandt, het gaat meer bepaald om de Eikstraat, Kapellenboslaan, Doornstraat, Lindenstraat en Vinkstraat
- Heraanleg fietspad Mechelsesteenweg
- Vernieuwing asfalt Edmond Verheydenstraat
Deze lijst zal verder worden aangevuld naarmate nieuwe werken concreet in de planning kunnen worden opgenomen.
Geplande wegenwerken
Heraanleg Bezelaerstraat (deel Mechelsesteenweg-Venusstraat)
In 2020 werden de voorbereidende werken door de nutsbedrijven gerealiseerd in het eerste deel van de Bezelaerstraat. Ten vroegste vanaf medio 2021 zullen ook de wegenis- en rioleringswerken verder aan kunnen vatten.
Aansluitend op de al geplande werken in het eerste deel, zal nadien ook de rijweg vernieuwd worden in het tweede deel, en aansluitend ook in de Kasteelstraat en Dorpsstraat (tot aan de spoorwegovergang).
Meer informatie over deze werkenHeraanleg Blaasveld Centrum
Op langere termijn wordt ook een belangrijk deel van Blaasveld heringericht, meer bepaald de Mechelsesteenweg tussen de Vredesbrug en Ten Bergstraat, de zone rond de kerk en de omgeving van het E. de Grimbergheplein. Alvorens deze werken aanvatten, wordt er een masterplan opgesteld voor de ganse projectzone.
Meer informatie over dit project vind je via onderstaande link.
Meer informatie over dit projectHeraanleg Breendonkstraat (deel tussen Overwinningsstraat en Ringlaan)
Minder hinder
Tijdens de realisatie van het project, dus wanneer de wegeniswerken echt in uitvoerig gaan, wordt ernaar gestreefd de hinder voor u als bewoner en/of handelaar tot een minimum te beperken.
Enkele acties die ondernomen zullen worden:
- Communicatie voorafgaandelijk aan de werken via een infoavond met onder meer de aannemer, maar ook tijdens de werken via de gemeentelijke website en per brief.
- Het zoveel als mogelijk bereikbaar houden van de woningen en handelszaken binnen de werfzone door de inzet van minder-hinder-steenslag.
- Voetgangers en fietsers (met de fiets aan de hand) zullen steeds doorgang krijgen.
- De huisvuilophaling wordt tijdens de werken door de aannemer zelf gecoördineerd. U kan uw huisvuil gewoon aan de eigen woning aan blijven bieden.
Planning en fasering
Alvorens de werken van start zullen gaan, wordt u uitgenodigd voor een infoavond waarop de aannemer de concrete fasering voor de werken uit de doeken zal doen. Om de hinder te beperken zullen enkele kruispunten de verschillende deelfasen afbakenen. Het gaat daarbij om de kruispunten met de Tisseltsesteenweg en de Brandstraat. Zo blijven ook de omleidingen tijdens de werken beperkt. De verbinding met het centrum van Willebroek kan immers gegarandeerd blijven via de Overwinningsstraat en Capt. Trippstraat (afsluiten kruispunt Brandstraat) of de Lijsterstraat-Nachtegaalstraat (afsluiten kruispunt Tisseltsesteenweg).
Het ontwerp
De Breendonkstraat wordt niet enkel heraangelegd, ze wordt ook grondig heringericht. Hierbij werd vooral aan volgende punten aandacht besteed:
- Over nagenoeg het ganse traject van de werken wordt een nieuw dubbelrichting fietspad aangelegd met een comfortabele breedte van 2,50m, afgeschermd van de rijweg door middel van een haag.
- Ter hoogte van de school werd de schoolomgeving grondig heringericht met het oog op een veel veiligere oversteekplaats (geregeld aan de hand van verkeerslichten), 'octopusmeubilair', nieuwe halteaccommodatie van De Lijn,...
- Ook de fietsoversteek aan de Ringlaan-'Oude Spoorwegbedding' wordt extra beveiligd aan de hand van een verkeerslicht met drukknop.
- Het kruispunt met de Tisseltsesteenweg en de omgeving van het 'Kapelletje van den Bos' wordt grondig herschikt. De verkeerslichten verdwijnen hier en ook de parkeerplaatsen in de omgeving worden veel beter geïntegreerd binnen de nieuwe omgeving.
- Alle overige kruispunten, zoals dit met de Brandstraat, worden eveneens veel meer overzichtelijk gemaakt en voorzien van veilige oversteekplaatsen.
- De halteaccomodatie van De Lijn wordt aangepast aan de andersvaliden.
- De nieuwe parkeerplaatsen worden in afzonderlijke vakken afgebakend op de rijweg zodat de snelheid van het verkeer meteen geremd kan worden.